Er du stiv i korsryggen?

Bevegelsesfrihet

Er du stiv i korsryggen?

Utfordring med korsryggen

Jeg har jobbet i over 17 år som rehabiliterende trener, og har i løpet av disse årene møtt veldig mange som kommer til meg på grunn av utfordringer med rygg.

Rygg er et stort felt med mange forskjellige utfordringer, og mange trenger trening tilpasset seg. Noen ganger samarbeider jeg med flere ulike terapeuter, for å hjelpe disse personene med rehabiliteringen. Jeg har også vært med på å holde ryggskole, og har mye erfaring om akkurat rygg.

Stiv i korsryggen

Erfaringsmessig ser jeg veldig ofte at det ikke alltid er så mye som skal til for å endre på akkurat disse utfordringene. (jeg snakker ikke om skader eller diagnoser).

Jeg snakker om det som vi på folkemunnen kaller korsryggverk og stivhet i korsryggen.

Lena Kralicek - Selvmassasje
Stiv i korsryggen?

Ryggen vår er fantastisk!

Det kan være lett å få et inntrykk av at ryggen vår er et svakt punkt, noe den ikke er. Faktisk så er den HELT !

  • Kurvaturen er bygd på en måte som gjør at ryggen har ei enorm demping
  • Ryggen tåler veldig mye belastning ovenfra og ned. Se bare på de som bærer tung vekt på hodet. Det er en fantastisk måte å bære på – vi er veldig sterk den veien.

Sterk-ryggen

Veik-rygg er kanskje et nord norsk utsagn? Har du hørt det før? Noen ender opp med å kalle ryggen for veik-rygg (Veik=svak).

Det er den ikke.

Si heller sterk-ryggen eller korsrygg 😉

Det er noe med hva vi sier til oss selv, og hvordan vi tenker om vår egen rygg. Det gjør meg veldig glad når klientene mine forteller om sterkryggen sin 😉. Du kan gjøre det samme!

Verk i korsryggen

Om du føler stivhet og verk i korsryggen kan det hende du allerede ved å bli bevisst på hvordan du står med bekkenet ditt, kan hjelpe på disse smertene.

Bevegelsesfrihet

Øvelser for rehabilitering av rygg

  • Kroppsholdning
  • Tilt av bekkenet og kontakt med magen
  • Mykgjøre og åpner for hoftene
  • Hvordan vi står, går og sitter
  • Mot vegg – korsrygg

Disse øvelsene er tilgjengelig i Mindful Movement medlemsportal.

15 år med vondt i korsryggen

Jeg har flere solskinnshistorier når det kommer til rygg, og den ene er en klient som hadde gått rundt med smerter i ryggen i 15-16 år. Vi kjørte PT-timer sammen, og på 2. økter ble verket helt borte. Og ja, jeg forstår at dette kan høres for godt ut til å være sant – men det er som regel enkle små justeringer som skal til for at du får store forbedringer.

Når du går

  • Finn kontakt nederst i magen din for å få bekken i nøytral posisjon
  • La armene dine pendle frem og tilbake
  • Legg merke til tomlene dine, la dem peke fremover

Når du sitter

  • Finn kontakt nederst i magen din for å få bekken i nøytral posisjon
  • Finn midtstillingen

Når du står i kø:

  • Finn kontakt nederst i magen din for å få bekken i nøytral posisjon

Det vil føles unaturlig å jobbe med dette i starten, for kroppen har gjort det samme i alle år. Jobb med å bryt mønsteret og ha fokus på hvordan du står og sitter.

Litt etter litt kan du kjenne at det begynner å føles naturlig ut – på en ny måte.

Del:

Kategorier

Stikkord

Se flere innlegg

Gratis

Om Lena Kralicek

Lena Kralicek - online trening

Jeg er utdannet yogalærer RYT 200, Ergoterapeut, rehabiliterende personlig trener, massør, NLP Master practitoner, og instruktør i en rekke andre treningsformer. Jeg har vært toppidrettsutøver og delvis på landslaget i alpint frem til jeg var 23 år.

Jeg har hele mitt liv vært interessert i bevegelse og den gleden fysisk aktivitet kan bidra til i menneskers liv. Jeg har et holistisk syn på trening og elsker å inspirere og hjelpe andre til å finne balanse i kropp og sinn. Jeg har jobbet mye med å hjelpe mennesker på alle ulike fysiske nivåer og brenner for å gjøre trening tilgjengelig for uansett nivå du måtte være på.