Fordeler med tørrbørsting av huden din

Tørrbørsting

Fordeler med tørrbørsting av huden din

Naturlig helse og fordeler med tørrbørsting av huden din: Med tørrbørsting kan du minske cellulitter og mykgjører huden. Det øker blodsirkulasjonen og er en naturlig peeling av huden, som også forebygger inngrodde hår.
Tørrbørsting støtter flere prosesser i kroppen, er fint for huden og stimulerer nervesystemet.

Tørrbørsting

Hva er tørrbørsting?

Tørrbørsting er ikke et nytt fenomen. Det har sine røtter fra ayurvedisk tradisjon fra India, som nå i det siste har kommet mer frem i lyset igjen, sikkert fordi flere og flere viser interesse i naturlig livstil og helse.

Kort sagt går det ut på å børste kroppen uten vann eller olje. Dermed skapes friksjon som bidrar til å stimulere lymfesystemet, nervesystemet og blodsirkulasjonen i kroppen din.  Børsten du bruker er en fast naturlig god børste.

Gjør du dette hver dag vil det med tiden kunne hjelpe kroppen å kvitte seg med avfallsstoffer raskere, forebygge cellulitter, gi mykere og mer glød i huden din.

Tørrbørsting bidrar til å minske hovne områder på kroppen, som skyldes væske.  Det åpner porene og gir deg en oppkvikkende fin energiboost om morgenen..

Børste til tørrbørsting

Når du skal velge riktig børste er det to ting du kan se på.

  1. Bruk en naturlig børste som du får fra helsekost, eksempel denne.
  2. Du kan velge mykhetsgrad selv. Jeg anbefaler de fleste med å begynne med soft, så senere hard. Er du sensitiv i huden er det best å bruke soft hele tiden.
Tørrbørste

Morgenrutine

Om natten når vi sover jobber kroppen med å restituere og reparere kroppen vår. Derfor er tørrbørsting om morgenen med på å hjelpe huden å kvitte seg med avfallsstoffer. Tørrbørsting gir økt blodsirkulasjonen og åpner porene slik at kroppen lettere kan gi slipp på ting.  

Dette er fint å gjøre før du går i dusjen. En fin og oppkvikkende morgenrutine.

  • Start dagen din med tørrbørsting. Det er en fin start på dagen, og dette kan bidra til å øke blodsirkulasjonen og gir deg mer energi. Anbefaler å gjøre dette før morgendusjen og ikke på kveldstid.
  • Du trenger ikke mer en 2-3 minutter
  • Jobb i jevne drag fra yttertst på kroppen, inn mot hjertet.

Eteriske oljer sammen med tørrbørsting?

  • Det kan øke effekten. Grapefruit kan støtte blodsirkulasjonen og har vist seg å være effektiv mot cellulitter.
  • Hell 2-3 dråper eteriske oljer i håndflaten din. Gni så tørrbørsten inn i håndflaten, slik at den blir smurt inn med de gode oljene.

Tørrbørsting og cellulitter
Det er mange behandlinger mot cellulitter og dette er en av dem. Du kan minske cellulitter med å følge denne rutinen hver morgen, og huden din vil bli mykere og jevnere.

Slik bruker du tørrbørsten

  1. Om du har eteriske oljer, drypp noen dråper i håndflaten og smør inn børsten.
  2. start så under fotbladet og jobb deg i lange dag og sirkulære bevegelser opp over foten. Tell til 8 på hvert område du jobber med, før du går videre til neste område.
  3. Fortsett i lange drag, alltid mot hjertet
  4. jobb med sirkelbevegelser over ledd. For eksempel over kneet, lysk og setet.
  5. Du vil nå kjenne at området du har jobbet på begynner å bli varmt, og får en lett prikking. Deilig!
  6. Fortsett over fingrer, hånd, håndledd, underarm og overarm.
  7. Setter i gang blodsirkulasjonen om du er litt stiv og vond i nakken om morgenen når du våkner
  8. Når du er kommet til overkroppen, rygg og nakke skal dragene være ned mot hjertet. Det samme gjelder armene.
  9. Senk skuldrene, slapp av og nyt varmen som brer seg i kroppen
  10. Gir økt energi og er en perfekt start på dagen!

Klem fra Lena

Del:

Kategorier

Stikkord

Se flere innlegg

Bevegelsesfrihet

Er du stiv i korsryggen?

Utfordring med korsryggen Jeg har jobbet i over 17 år som rehabiliterende trener, og har i løpet av disse årene møtt veldig mange som kommer

Gratis

Om Lena Kralicek

Lena Kralicek - online trening

Jeg er utdannet yogalærer RYT 200, Ergoterapeut, rehabiliterende personlig trener, massør, NLP Master practitoner, og instruktør i en rekke andre treningsformer. Jeg har vært toppidrettsutøver og delvis på landslaget i alpint frem til jeg var 23 år.

Jeg har hele mitt liv vært interessert i bevegelse og den gleden fysisk aktivitet kan bidra til i menneskers liv. Jeg har et holistisk syn på trening og elsker å inspirere og hjelpe andre til å finne balanse i kropp og sinn. Jeg har jobbet mye med å hjelpe mennesker på alle ulike fysiske nivåer og brenner for å gjøre trening tilgjengelig for uansett nivå du måtte være på.